Poslovi i zadaće pedagoga definiraju se na nekoliko razina: u odnosu na dijete, roditelje, odgojitelje te društveno okruženje. Pored toga, pedagog obavlja i ostale poslove: bibliotečno-informacijske, poslove dokumentiranja odgojno-obrazovne djelatnosti itd.

Opširnije

"Ispričaj mi priču!" - ispuniti ovaj zahtjev nije uvijek jednostavno...

Pričanjem priča možete svoje najdraže nježno otpratiti u san, a to je ujedno mudar i veseo način za prekratiti vrijeme čekanja, putovanja i slično. Ali, što kad zapnemo s inspiracijom?

Polazak djeteta u jaslice/vrtić (koji je najčešće prvo ozbiljno odvajanje od roditelja) uznemirujuće je kako za dijete tako i za roditelje. Dijete dolazi iz obitelji gdje je zaštićeno,sigurno, u sasvim novu sredinu među nove prijatelje, osobe i prostor.

Svako dijete period odvajanja (adaptacije ) prolazi na svoj način. Najveći broj djece proces adaptacije prolazi bez većih poremećaja u ponašanju, a samo mali broj djece prolazi teži oblik prilagodbe. Neka se djeca prilagode brzo, a nekoj je potreban duži period ( do 2 mjeseca). Neka djeca reagiraju burno (plaču, povraćaju, odbijaju hranu, aktivnosti, spavanje,komunikaciju, regresivno se ponašaju-ponovno obavljaju nuždu u gaćice), a neka ne pokazuju veće promjene u ponašanju. Lakši oblik adaptacije traje do 7 dana, a teži do 2 mjeseca.
Koliko će dugo trajati proces adaptacije i kako će se vaše dijete ponašati ovisi o:
• Starosti djeteta-mlađa se djeca teže prilagođavaju
• Dosadašnjim iskustvima odvajanja
• Individualnim osobinama (narav djeteta), stupanj razvoja, zdravstveno stanje
• Pripremljenosti djeteta na polazak u jaslice/vrtić
• Redovito dolaženje u ustanovu u doba adaptacije-izostanci produžuju prilagodbu

Kada bi ponovno mogla odgajati svoje dijete:

-kada bi ponovno mogla odgajati svoje dijete,više bih bojala prstima,a manje upirala prstom
-manje bih ga ispravljala,a više s njih veze uspostavljala
-skinula bih pogled sa sata,a više bacala pogled na njega
-pobrinula bih se da manje znam,a da mi više bude stalo
-išla bi na više izleta i puštala više zmajeva
-prestala bih izigravati ozbiljnost i ozbiljno bih se igrala
-trčala bih kroz više polja i gledala u više zvijezda
-više bih ga grlila,a manje vukla
-rijeđe bih bila stroga,a puno bi mu više toga priznavala
-najprije bih mu gradila samopouzdanje,a kasnije kuću
-manje bih ga poučavala ljubavi prema moći,a više o moći ljubavi
(Dijane Loomans)

Početak školovanja je za dijete jedno od najznačajnijih razdoblja u njegovu životu. Od sada će se pred njega iz dana u dan postavljati sve veći zadatci. Ono će upoznavati mnogo novih osoba – vršnjaka i odraslih, brzo će širiti svoja znanja o svijetu oko sebe i sebi samom.

Do početka školske godine ostalo je još nekoliko mjeseci. Nemojte ih ispuniti učenjem čitanja i pisanja – to prepustite učiteljima u školi.

Provjerite jeste li osigurali neke preduvjete koji će djetetu olakšati snalaženje u školi:
• tijekom ljeta češće prošećite s djetetom putem do škole i ukazujte na sigurno ponašanje u prometu
• naučite važne stvari: ime i prezime (djeteta i roditelja), adresu i broj telefona, gledanje na sat, otključavanje/zaključavanje vrata, kulturno ophođenje
• uputite dijete na osobe koje mu mogu pomoći u slučaju potrebe dok je samo kod kuće
• zajedno s djetetom uredite njegov radni kutak; navikavajte ga da se sam brine o njegovoj urednosti jer će se to tražiti i u učionici
• privikavajte dijete na pravilan ritam dana (ustajanje i lijeganje u približno isto vrijeme, spavanje noću 9-10 sati)
• upućujte dijete na pravilno držanje tijela prilikom sjedenja i pri nošenju školske torbe
• potičite dijete na druženje i igru s drugom djecom
• potičite dijete na igre spretnosti, snalažljivosti i orijentacije: razvijajte pojmove lijevo-desno, gore-dolje, ispred-iza, unutar-izvan, jučer-danas-sutra, prije-poslije)
• potičite samostalnost djeteta u brizi za sebe: kulturno-higijenske navike (pri jelu, oblačenju, korištenju WC-a, pranju i brisanju ruku, u brizi za svoje stvari...)
• razvijajte sposobnosti opažanja i promatranja (potičite djecu da detaljno govore o svemu što vide - prilikom šetnje, posjete liječniku i sl.)
• razgovarajte s djetetom što više, odgovarajte na njegova pitanja i podržavajte njegovu znatiželju za novim spoznajama
• vježbajte koncentraciju (kod rješavanja raznih zadataka, kao i kod svakodnevnih aktivnosti kao što su oblačenje, pospremanje sobe i sl.)
• stvarajte pozitivnu sliku djeteta o sebi i razvijajte socio-emocionalne vještine
• zajedno s djetetom obavite kupnju školske torbe i školskog pribora
• izbjegavajte prijetnje školom (“Kad kreneš u školu, nećeš više imati vremena za igru,; Vidjet ćeš ti kako ćeš u školi morati slušati učiteljicu.)
• potičite pozitivne stavove djeteta prema školi i učenju
• prvi dan nastave osigurajte dovoljno slobodnog vremena kako biste bili uz svoje dijete, pomogli mu u snalaženju u novoj sredini i zajedno s njim podijelili veselje i ponos zbog polaska u školu

• Važno je ispraviti nepravilnosti u govoru!
Neuspjeh u školi može biti uvjetovan teškoćom koja se mogla ispraviti na početku školovanja. Bilo kakve teškoće ili poremećaji u komunikaciji mogu dovesti do povlačenja, zatvaranja, nesamostalnosti, a ponekad i do agresije

Prijedlog glasovnih igrica kojima možete potaknuti govorno-jezični razvoj djeteta:
 Suprotnosti (veliko–malo, crno–bijelo, usko–široko, ...)
 Govori: glasno – tiho, visoko – duboko, brzo – sporo.
 Kad idemo spavati? Kad dolaziš u vrtić?
 Dotakni lijevom rukom desno uho.
 Stavi olovku ispred/iza/pored knjige!
 Pokaži crni krug unutar bijelog kvadrata.
 Koje glasove čuješ u riječi MAČKA?
 Što čuješ kada kažem Š-K-O-L-A?
 Sastavi priču prema slici ili seriji slika.
 Pronađi rimu (kruh-majmun-duh).
 Igra «kaladont» (reci riječ na završno slovo)
 Po čemu se razlikuju: jaje–kamen; brod–autobus; daska–staklo?
 Po čemu su slični, jednaki: kruška i jagoda; leptir i muha…?
 Što sve u ovoj prostoriji počinje na glas s?
 Nabroji tri životinje koje počinju na glas m.
 Što sve možemo kupiti u trgovini na glas k?

Suradnjom predškolske ustanove, roditeljskog doma i škole postići ćemo dobre rezultate u odgoju i obrazovanju vašeg djeteta i ostvariti cilj – imati sretno dijete i dobrog učenika koji će biti naš zajednički ponos.

Sabina Gadanec, pedagoginja

 

Dječji vrtić Pčelica, Molve. Sva prava pridržana

georg za web